KUNSTNERISK FORSKNING I KUNSTNERISKE RESEARCHMETODER
Hvilke researchmetoder kan benyttes til udvikling og modning af et filmprojekt?

På FGK har vi lavet kunstnerisk forskning (KDUV) i hvordan kunstnerisk research kan anvendes i filmundervisning og -produktion, med særligt fokus på at styrke og modne elevers idéer, manuskripter, temaer, vision, stilistiske valg osv.
Kunstnerisk research forstås som forskellige metoder til at berige den kunstneriske udviklingsproces gennem indsamling af viden og erfaringer, ikke nødvendigvis for at opnå faktuel objektivitet, men for at skabe æstetisk, forståelsesmæssig og sanselig indsigt. Gennem KDUV projektet har vi fået mere opmærksomhed på at hjælpe eleverne til, som kunstnere, at bedrive research til deres egne filmprojekter.
Vi har arbejdet med følgende opdeling af forskellige metodiske tilgange til kunstnerisk research:
-
Kilden til indsigt: Brug af eksisterende værker, litteratur og fagkilder til inspiration og viden.
-
Observation i verden: Feltstudier, interviews, samarbejde med eksperter og testoptagelser i virkelige miljøer.
-
Det udforskende laboratorium: Eksperimenter med blandt andet skuespillere, fagpersoner og filmhold i kontrollerede rammer som for eksempel gennem workshops eller faciliterede sessioner.
KDUV projektet viser at elever der har prøvet øvelser i Kunstnerisk research, har fået en markant øget forståelse for kunstnerisk research som en aktiv og formgivende del af deres kunstneriske arbejde. Undervisning i brug af forskellige kunstnerisk research metoder kan både udvikle elevens kunstneriske dannelse og styrke deres praksis som undersøgende filmskabere.
For mere information kontakt Mads Palm Jensen