Skolegade 6, 9900 Frederikshavn   Tlf: (+45) 26 48 27 51 / (+45) 51 71 17 75

En dag med film

“En dag med film” er et undervisningsforløb for udskolingsklasser i Nordjylland.

Undervisningsforløbet kan ses som et supplement til klassernes forløb om kortfilm eller det kan bruges til specielle fag-eller temadage. I FilmMaskinen tror vi på “learning by doing” og forløbet vil bygge oven på den teori og de metoder, som eleverne skal lære om i forhold til kortfilm. Eleverne vil igennem en teoretisk tilgang blive undervist i hvordan, man laver en historie, der fungerer på film. Derefter skal de ud for at filme og klippe deres egen lille scene. Forløbet afsluttes med, at vi ser de små klip igennem sammen og eleverne får feed-back og konstruktiv kritik af FilmMaskinens undervisere.  

Forløbet varer cirka 5 timer (inkl. pauser) og eleverne ender med at have produceret 2 minutters film. Forløbet kan tilpasses, så det bliver længere eller kortere alt afhængig af hvad, der passer ind i jeres undervisning. Forløbet kan gennemføres på jeres skole eller i FilmMaskinens lokaler i Maskinhallen i Frederikshavn.  

Eksempel på program:  

– Velkomst og præsentation af FilmMaskinen 

– Præsentation af dagens underviser–hvordan er hun/han startet med at lave film og hvad arbejder hun/han med nu? 

– Vi ser et par af FilmMaskinens kortfilm + fortæller om deres tilblivelse. 

– Introduktion til dagens øvelseMetoder og teori intro til hvordan, man får en historie til at fungere på film. Intro til Hovedperson –vilje –modstand: Hvad betyder dette og hvordan bruger man det i en film? 

– Historieudvikling: alle elever skal finde på en idé til en historie. Det skal være en historie, som er relatérbar for dem selv og som de selv kan spille. 

– Eleverne inddeles i grupper på 4 eller 5 personer pr. gruppe. 

– Ud og filme på mobiltelefoner  

– Tilbage for at klippe scenen sammen i iMovie eller Davinci Resolve (gratis programmer) 

– Vi ser alle klip igennem sammen og eleverne modtager kritik fra dagens underviser: Fungerer deres klip? Kan man se hvem der er hovedperson, hvad dennes vilje er og hvad modstanden er? 

Categories: Grundskoler og 10. klasse